Før i tiden var det ufatteligt let, at købe en ny varevogn til sin forretning. Man besøgte bare den lokale bilforhandler, og spurgte hvilke varebiler de havde til rådighed. Ofte var der kun en enkelt model, og så var det den man købte. Var man så heldig at have en stor bilforhandler i nærheden, så var der måske 2-3 valgmuligheder. Det var ganske let at overskue, og man kunne hurtigt regne på, hvor man fik mest værdi for pengene. Det var de gode gamle dage, hvor valget af en varevogn var noget, der kunne klares på få minutter.
Det er noget anderledes i dag. Der er flere hundrede forskellige varevogne ? og variationer af hver model ? at vælge imellem. Din lokale bilforhandler har selvfølgeligt stadig et begrænset udvalg, men de begrænser dig ikke til det, de har stående. De præsenterer dig gerne for alle mulighederne, og bestiller så den specifikke bil hjem, som du helst vil have.
Det er selvfølgeligt lidt underligt at brokke sig over, at man har så mange muligheder. Det er selvfølgeligt en god ting, at man ikke er begrænset til 2-3 forskellige varebiler. Det er dog samtidig en stor hovedpine, at have så mange Ford varebiler at vælge imellem. Man har ikke lyst til at vælge den forkerte varevogn, når man nu havde mulighed for at træffe et bedre valg. Det gør det til en svær beslutning, og noget man let kan bruge flere dage på.
Går man systematisk til værks, så er slutresultatet selvfølgeligt bedre. Hvis du virkeligt kan spore dig ind på den bedste varevogn til dine professionelle behov, så er det noget der vil komme dig til gode i lang tid fremover. Mange aner dog ikke, hvordan de skal vælge den rigtige varevogn. De ender derfor med at stresse over beslutningen i flere dage, og stadig føle, at de ikke har truffet det bedst mulige valg. Man spilder altså en masse tid, og sidder tilbage med en frustrerende følelse. I sådan en situation kan man godt komme til at savne de gode gamle dage, hvor beslutningen var langt lettere.
Men frygt ej: det er muligt at træffe et godt valg. Du skal bare kortlægge dine erhvervsmæssige behov godt og grundigt, før du kigger på mulighederne. Hvad er den gennemsnitlige distance, du kommer til at tilbagelægge dagligt, i din varebil? Hvad er den længste tur, du regner med at komme på? Er der nogensinde behov for, at tage passagerer med om bord? Vil du have glæde af et anhængertræk? Ved at kortlægge alle dine behov, kan en sælger lynhurtigt fjerne alle de muligheder, der ikke er optimale for dig. Det gør det langt lettere at overskue.
Det er altså kun uoverskueligt at vælge den rette varevogn, hvis du ikke har gjort dit hjemmearbejde. Så snart dine behov er blevet kortlagt, så er det pludseligt let, at koge udvalget ned til en overskuelig mængde.